Elke website is een trechter
Elke website heeft een doel. Het is belangrijk dat u weet wat het doel is van uw website. Dit kunnen er natuurlijk ook meerdere zijn.
De verhouding tussen alle bezoekers van een site en het aantal bezoekers die dat doel bereiken, noemen we de conversieratio.
Op een e-commerce website is het hoofddoel verkopen afsluiten. Van uw bezoekers klanten maken. Als er van de 100 bezoekers op uw site één bezoeker een aankoop doet, heeft u een conversieratio van 1%. Dat is de trechter die u hier links ziet.
Meer bezoekers willen, is niet altijd slim
In de hoop meer omzet te draaien, investeren veel website-eigenaars in meer bezoekers. Google Adwords campagne opstarten, proberen om hoog te scoren in Google, aanwezigheid op netwerken zoals Facebook en Twitter enz.
Het resultaat is vaak ontgoochelend. Om het aantal klanten te verdubbelen, moet u namelijk het aantal bezoekers verdubbelen. De trechter waardoor af en toe een klant floept, blijft immers even smal. Bovendien zijn veel inspanningen zeer kortstondig: als uw advertentie stopt, stopt ook de toename van bezoekers.
Zie de trechter hier rechts.
Zoekmachineoptimalisatie = meer bezoekers
Meer conversie is altijd slim
Investeren in meer conversie is een investering met blijvend resultaat.
Dat doet u bijvoorbeeld door de usability te verbeteren, de informatiearchitectuur en navigatie op punt te stellen, betere teksten te schrijven, uw invulformulieren te vereenvoudigen, de kijkrichting van de surfer te beïnvloeden en door goede foto’s te plaatsen. Zie de trechter hier links.
Usability = meer conversie
Kortom: door de usability te verbeteren haalt u meer klanten en inkomsten uit eenzelfde aantal bezoekers. En de resultaten zijn blijvend.
Meer conversie + meer bezoekers = het ideale resultaat
Als u uw website echt optimaal wil laten opbrengen, moet u beide technieken gebruiken. Maar als u slim bent, investeert u eerst in usability voor een hogere conversie en daarna in meer bezoekers. Zie de trechter hier rechts.
Usability + zoekmachineoptimalisatie = slim
Denk eraan conversie kan altijd beter. Usability is geen eenmalige investering.
Wilt u meer weten over conversie? Bel ons via 0229 27 27 00 of maak gebruik van ons contactformulier.
Bron: Karel Geenen
